HTML

Közép-európai Elemző Központ

Friss topikok

Címkék

"egységben lét" (1) "felszabadító" (1) "narancsos forradalom" (1) A.Rar (2) A. Janukovics (1) A. Kvasnewski (1) Abe (1) agytröszt (1) alaptörvény-modosítások (1) Alekszand Rar (1) állam (1) Államcsíny (1) államfői találkozó (1) államiság (2) Állami Duma (1) amerikaiak (1) amerikai jog (1) Angela Merkel (1) Arbuzov (1) árulás (1) átalakulás (1) Atlanti Híd (1) auditálás (1) a hatalom ára (1) B.Komorowski (1) baloldal (1) beavatkozás (2) befektetők (1) béke (3) békekötés (1) belső kiegyezés (1) Beszarábia (1) betartott kötelezettség (1) börtönből szabadulás (1) Brezsnyev (1) Bronislaw Komorowski (1) Brzezinski (2) Bukovina (2) burzsoá-demokratikus forradalom (1) Bush (1) civil-társadalom (1) civilizációs forradalom (1) civil kontroll (1) civil szervezetek (1) Corriere della Sera (1) családi klánok (1) csatlakozás (1) csúcstalálkozó (1) D.Grybauskaite (1) D.Trump (1) D.Vidrin (1) David Cameron (1) deja vu érzés (1) Déli Áramlat (1) demokrácia (3) demokraták (1) dialógus (1) dilemma (1) dilemmák (1) diverzio (1) Donald Trump (3) dopping (2) EBESZ (1) egészségi állapot (1) Egyesült Államok (2) egyezkedés (1) együttműködés (1) elemzés (1) életfogytiglani szabadság (1) ellenzék (1) ellenzéki lázadás (1) Elmar Brok (1) elnök-választás (2) elnökhöz közel álló üzletemberek (1) elnökválasztás (3) energetikai problémák (1) érdekviszonyok (1) Erdély (1) Erdogan (1) értékek (1) esélyek (1) EU-társulási szerződés (1) EU-Ukrajna Együttműködési Tanács (1) EU-Ukrajna megállapodás (1) Eurázsia (1) EurÁzsiai Szövetség (1) Eurázsiai Szövetség (2) eurointegració (1) Euronest (1) Európa (2) Európai Bizottság (1) európai értékek (1) Európai integráció (1) európai jogellenes döntések (1) európai Magyarország (1) Európai Parlament (1) Európai Unió (18) Európa elitje (1) EU beteg-gyermeke (1) EU együttműködési megállapodás (1) EU parlamenti választás (1) fegyverszünet (1) felelősség (1) felhozó-verseny (1) feszültségek (1) föderáció (1) fogvatartás (1) folyamat (1) főpolgármester választás (1) fordulat (1) fordulópont (1) forradalom (1) G-20 (1) G-8 (1) G.Westerwelle (1) Gajdos István (3) Galicia (2) gáz (1) gazdaság (1) gazdasági helyzet (1) gázimport-csökkentés (1) gázpiac (1) gázszállítás (1) gázvezeték (1) gáz árak (1) geopolitika (1) geopolitikai helyzet (1) geopolitikai konfliktusok (1) globális vlágrend (1) globalizáció (1) Gorbachev (1) Gorbacsov (3) Gurmai Zita (1) gyermek (1) gyógykezelés (1) háború (1) hamis-momentum (1) Hármas-szövetség (1) Hegyi Karabah Köztársaság (1) Helsinki (1) Heritage Foundation (1) hidegháború (3) Hillary Clinton (1) hitel (1) hitelprogram (1) Hollande (1) holnap választás (1) hrivnya árfolyam (1) Hruscsov (1) Huntington (1) ideológia (1) Ikarus (1) IMF (3) India (2) integracia az EU-val avagy Oroszországgal (1) integráció (4) interju (1) internet (1) Ivan Gasparovic (1) J.Timosenko (2) Janukovics (3) Jelcin (2) Jerevan (1) jogerős börtön-büntetés (1) jövő (1) Jövő (1) Ju.Timosenko (1) Júlia Timosenko (2) Julia Timosenko (4) Juscsenko (1) kacsanyivkai korház (1) Kádár János (1) kalandorság (1) kapitalizmus (1) karabahiak elfogadják (1) Karl Marx (1) Kárpát-Alja (1) Kárpátalja (2) kárpátaljai magyarok (1) Kék Áramlat (1) kelet-európa (1) Kelet-Ukrajna (1) Keleti Partnerség (1) kéziratok (1) kiegyezés (2) kilépések (1) Kína (4) koalició (1) kölcsönös bizalom (1) kommunisták (1) kompország (1) kompromisszum (1) konfliktus (1) könyvvizsgáló (1) konzervatívizmus (1) konzervatívok (1) kormány (1) Koszigin (1) Közép-európai országok (1) központi erőtér (1) Krausz Tamás (1) Kravcsuk (1) krétakör (1) Krím (1) Kucsma (1) külföldi gyógykezelés (1) kűlső nyomás (1) Legfelsőbb Rada (1) legitim hatalom (1) Lenin (3) liberálisok (2) liberális ideológia (1) M.Azarov (2) ma (1) Magyar Irka (1) magyar kisebbség (1) Majdan (1) manipuláció (1) Marxizmus-leninizmus (1) Matenadaran (1) média (1) megállapodás (1) megbokrosodott (1) megegyezés (1) megújúlás (1) Merkel (2) migránsok (1) mini-hidegháború (1) Minszki Megállapodás (1) Mit tegyünk! (1) Mit tehetünk? (1) Mogherini (1) Moszkva (1) MSZP (2) N.Azarov (1) nácik (1) nacionalista (1) nacionalisták (1) nacionalista ideológia (1) Nagy Imre (1) napló (1) NATO (1) négy szakasz (1) Németország (2) nemzetállam (1) nemzetközileg nem elfogadott (1) nemzetközi választási megfigyelők (1) neo-horthysta-rendszer (1) neokon-neolib (1) neoliberalizmus (1) népfront (1) NGO (1) Ny.Azarov (2) nyelvhasználat (1) nyitott társadalom (1) Nyugat (2) nyugatbarát (1) nyugati bankok (1) O.Zarubinszkij (1) okoskodás (1) oligarcha (1) oligarchák (1) olimpia (1) önállóság (1) önálló államiság (1) önkormányzat (1) Orbán (1) Orbán Viktor (1) Örményország (1) oroszok (1) Oroszország (17) Oroszország -1996 (1) orosz bankok (1) Orosz Föderáció (2) összekötő kapocs (1) osztályharc (1) P. Kooks (1) palagáz-mező (1) Pamfilova (1) parlamenti választás (1) párt (1) patriota gazdaság (1) Periferiális-kapitalista (1) perspektívikus feladatok (1) Plotnyickij (1) polarizált politikai klima (1) polgárháború (2) Politikai "burok" (1) politikai helyzet (1) politikai lázálmok (1) politikai vákuum (2) Porosenko (1) poszteurópai modell (1) poszthidegháborús helyzet (1) posztindusztriális (1) Pricewaterhouse Coopers (1) problémák (1) proletárforradalom (1) protektorátus (1) puccs (1) Putyin (6) radikális jobboldal (1) Reagan (1) reform (1) reformok (1) Régiók Pártja (1) Rendszerszerűen (1) rendszerváltás (3) republikánusok (1) revansiszták (1) robotok (1) Románia 1989 (1) rossz hitelek (1) Rosztyiszláv Iscsenko (1) START-3 (1) Strasbourg (1) Stratégia (1) stratégiai érdekek (1) stratégiai partnerek (1) Sz.Arbuzov (2) Sz.Karaganov (1) szabadonengedés (1) Szabadság-párt (1) Szabadságpárt (1) szabadulás a börtönből (1) szabad kereskedelmi övezet (1) szegény (1) szegény-ország (1) szegénység-politika (1) szellemi kínkeservek (1) szélsőjobb erői (1) szeparatisták (1) Szevasztopol (1) SZKP (1) Szlovákia (1) szocialista (1) szocialisták (1) szolidaritás (1) szövetség (1) Szovjetunió (3) Sztálin (1) Taktika (1) Tamás Gáspár Miklós (1) tárgyalás (1) tárgyalás Szocsiban (1) Tariel Vaszadze (1) tározók (1) társulási megállapodás (2) társulási szerződés (1) Társulási szerződés (1) Társulási Szerződés (1) társult tagság (1) Tea Party (1) tegnap (1) terror (1) terrorizmus (1) területen kívüliség (1) területi megosztás (1) tettek (1) Theresa May (1) The Guardian (1) Timosenko (2) timosenko-adó (1) Timosenko-per (1) történelem (1) totális rendszer (1) Trump (1) tudományos-technikai forradalom (1) tulajdonosváltás (1) Tyágnyibok (1) új-neokonok (1) újgeneráció (1) újra alapítás (1) új nemzedék (1) Ukraina (4) Ukrajna (28) Ukrajnai Magyar Demokrata Szövetség (1) Ukrajna Megmentésének Bizottsága (1) ukrán alkotmány (1) ukrán és orosz nyelv (1) ukrán gazdaság (1) ukrán Golgota (1) ukrán ipar (1) ukrán közvélemény (1) ukrán nácik (1) UkrAvto (1) US-Russian Relation (1) USA (7) uzsoraszerződés (1) V.Janukovics (14) V.Putyin (3) V. Putyin (1) V/4 csúcstalálkozó (1) vádak (1) vádak Timosenko ellen (1) választás (1) választások (1) válság (2) vámunió (2) Vámunió (3) védelmi kiadások (1) Velencei Bizottság (1) verseny (1) versenyképesség (1) versenyképtelen (1) vezérelv (1) Viktor Janukovics (6) világ-hatalmi válság (1) világrend (1) Vilnus (1) Visegrádi 4-k (1) viszony Moszkvához (1) vita tézisek (1) Vlagyimir Putyin (3) vonakodva csatlakozás (1) XVIII. kongresszus (1) XXI.század (1) Zaharcsenko (1) Zjugánov (1) zsákutca (3) Címkefelhő

Ukrán autóipar: két óriás között

2013.04.25. 18:03 KeményLászló

Корреспондент венгерского еженедельника HVG (Еженедельная Мировая Экономика), Андраш Немет в статье «Между двумя великанами» рассказал читателям о состоянии дел украинского автопрома. Помог ему в этом Тариел Васадзе, главный акционер завода «УкрАвто». В интервью господин Васадзе исходил из того, что Евросоюз требует от Украины одинаковые шансы для иностранных инвесторов, не учитывая, что украинские предприятия не конкурентноспособные с ними. На вопрос о причине худшего положения автопрома в Украине, бизнесмен отметил отсталость технологий и неблагоприятные условия организации производства. Иностранным оппонентам как раз это необходимо было бы оценить, чтобы поняли почему отношения к инвесторам кажется негативным. Тариел Васадзе обратил внимание на то, что нынешние руководители страны поддерживают  бизнесменов, так как многие из них сами работали в сфере предпринимательства и хорошо разбираются в делах глобального мира. Важным фактором является и то, что в настоящее время уже создана политическая стабильность, которая делает возможным приток иностранных инвестиций в большем количестве. В то же время хозяин «УкрАвто» поделился и о своих намерениях участвовать в венгерском автопроме, создавая сотрудничество с «Икарусом».

 HVG.HU

HVG HETILAP  \ 2013\14. SZÁM

Németh András

UKRÁN AUTÓIPAR

Két óriás között

2013. április 03.,  


Az EU azt követeli, hogy teremtsünk egyenlő esélyeket a külföldi befektetőknek, de a mi vállalataink nem tudnak versenyezni velük – mondta a HVG-nek Kijevben Tariel Vaszadze, az UkrAvto ukrajnai autógyár fő részvényese.

– Miért vannak rosszabb helyzetben a hazai autógyárak Ukrajnában?

– Elavultak a gépeink és a technológiák, és a kölcsön is sokkal drágább. Nyugat-Európában 3–6 százalék körül van a kamat, nálunk viszont 15–30 százalékra adnak hitelt. Amikor 2008-ban beütött a válság, az éves autóeladás azonnal 640 ezerről 120 ezerre zuhant, és tavaly is csak 200 ezerre kúszott vissza. Míg Európában több helyen volt roncsprémiumprogram, Ukrajnában az üres központi kasszából semmi hasonlóra nem futotta. Hogyan lenne így egyenlőség? Miután 2008 második felében beléptünk a Kereskedelmi Világszervezetbe, rögtön lejjebb vittük a vámokat, s ha néha igyekszünk valaminket megvédeni, akkor egyből érkeznek a bírálatok, hogy megint nem teszünk eleget a kötelezettségeinknek. A WTO-tagság előtti években az értékesített új autók közel fele hazai jármű volt, most alig érjük el a tíz százalékot, a többi import. Meg kell végre érteni, ha valamit teszünk, az nem feltétlenül a külföldi befektetők ellen van. Nekünk is meg kell élnünk valamiből, ha nem tudjuk eltartani magunkat, az EU vagy Oroszország nem fog etetni bennünket.

– Brüsszelben mit szólnak az érveikhez?

– Szerintem teljes mértékben értik, miről van szó, viszont ők érthető módon az európai járműipar érdekeit képviselik, és csak ismétlik, mit és miért kell megtennünk.

– Közismert, hogy Moszkva és Kijev viszonya sem rózsás, így van ez az autóiparban is?

– Oroszországban bevezették a környezetvédelmi illetéket az autókra, és ettől rögtön 12 százalékkal megugrottak a terhek. Amikor mi akartunk hasonló eszközzel élni, az EU nemet mondott. Az eredmény: Oroszországból továbbra is vámmentesen jönnek a járművek, míg előttünk gyakorlatilag lezárult a sorompó abba az irányba. Egyébként amíg Oroszország nem emelte fel az autóimportra kivetett vámokat, senki sem gyártott ott gépkocsikat, mindenki a készterméket vitte be. Amikor viszont Moszkva váltott, a külföldi cégek sorra építették fel saját üzemeiket, mivel az orosz piac hatalmas. Most már 18 autógyár működik ott, s az európaiak mellett a japánok és a dél-koreaiak is jelen vannak.

– Hosszú ideje tagja az ukrán parlamentnek, és már hat frakcióban is megfordult. Melyik politikai erő tekinthető a leginkább üzletemberbarátnak?

– Azért szálltam be a politikába, hogy lobbizzak a munkahelyteremtés és az ukrán ipar érdekei mellett. Egy ötvenmilliós országnak joga van arra, hogy saját autó- és gépipara legyen. Úgy vélem, a mostani kormányzat az eddigi legjobb az üzletembereknek, hiszen a jelenlegi vezetők közül sokan érkeztek az üzleti szférából, s tudják, mi történik a való világban. Az is fontos, hogy mostanra sikerült megteremteni azt a fajta politikai stabilitást, ami lehetővé teszi, hogy Ukrajnában is nagyobb számban megjelenjenek a külföldi befektetők.

– Ukrajnában állandóan felmerül a kérdés, hogy Kijevnek Moszkvához vagy inkább Európához kellene-e húznia. Melyik a helyes irány?

– Európában gyorsabb a technológiai fejlődés, mint Oroszországban, de nem szabad összevesznünk Moszkvával sem, hiszen Oroszország a legnagyobb kereskedelmi partnerünk. A fő irány mégis Európa.

– Ukrajna mellett Lengyelországban is jelen van több gyárral az UkrAvto. Magyarországon is vannak terveik?

– Vizsgáljuk a lehetőségeket, az Ikarusszal szeretnénk együttműködni. Nagyon régen már voltam az Ikarusnál, akkor nagyon tetszett, s hamarosan ismét ellátogatunk Magyarországra, majd a magyarok jönnek el hozzánk. Az együttműködés lehetőségét növeli, hogy míg az EU-ban nagyon nagy a verseny, a keleti piac hatalmas. Ukrajnában és Magyarországon viszonylag olcsó a munkaerő, s az autóbuszgyártásban, ahol még mindig sok a kézi munka, versenyképesek lehetünk. Az egykori szovjet tagköztársaságokban változatlanul népszerű az Ikarus név, s ha meg tudjuk valósítani az ukrajnai lokalizációt – hogy a busz 51 százalékát, például a karosszériát ott gyártsák –, akkor onnan vámmentesen lehet Oroszországba exportálni.

Szólj hozzá!

Címkék: befektetők Ikarus Tariel Vaszadze UkrAvto ukrán ipar versenyképtelen

A bejegyzés trackback címe:

https://ke-elemzokozpont.blog.hu/api/trackback/id/tr195246967

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.