Hosszas egyeztetés után, 2015. február 12-én, 13 pontos (+ függelék) megállapodás született Minszkben az ukrajnai polgárháború további eszkalálódásának megakadályozásán és a béke megteremtése feltételeinek kialakításán munkálkodó kontaktcsoport kereteiben (Leonyid Kucsma volt ukrán elnök, mint Kijev megbízottja és a DNK - LNK vezetői között, az EBESZ és Oroszország közvetítésével), amelyet a „normandiai formátum” részvevői (Oroszország, Franciaország, Ukrajna elnökei és Németország kancellárja) deklarációjukkal megerősítettek.
A Minszki Megállapodás megvalósításának komplex intézkedései
2015. február 12.
1. Haladéktalan és mindenre kiterjedő tűzszünet Ukrajna Donyeck és Luganszk megyéi egyes körzeteiben és annak szigorú végrehajtása 2015. február 15. 00 óra 00 perctől (kijevi idő szerint).
2. Mindkét fél részéről a nehézfegyverzet visszavonása egyenlő távolságra, abból a célból, hogy egymástól elválasztó, minimálisan 50 km széles biztonsági övezetet hozzanak létre a 100 mm és nagyobb kaliberű tüzérségi rendszerek, s 70 km széles biztonsági övezetet a rakéta sorozatvevők (РСЗО) és 140 km a „Torpedo-S”, „Uragan”, „Smerc” jelű rakéta sorozatvetők és a „Tocska”, („TocskaU”) taktikai rakéta rendszerek számára:
- az ukrán hadsereg számára: a tényleges frontvonaltól számítva,
- az Ukrajna Donyeck és Luganszk megyéi egyes körzeteinek fegyveres alakulatai számára: a 2014 szeptember 19. minszki memorandum szerinti frontvonalat figyelembe véve
A fentiekben felsorolt nehézfegyverzet visszavonását legkésőbb a tűzszünet utáni második napon kell elkezdeni és 14 nap alatt befejezni;
Ebben a folyamatban közreműködik az EBESZ a Háromoldalú Kontaktus csoport támogatásával.
3. Az EBESZ részéről biztosítani kell – igénybe véve minden szükséges technikai eszközt, közte a szputnyikokat, pilóta nélküli repülőket, rádiólokációs rendszereket stb. – a fegyverszünet és az első naptól a nehézfegyverzet visszavonása rendjének hatékony monitoringolását és verifikációját.
4. A visszavonás utáni első napon el kell kezdeni a dialógust a helyi választások lebonyolításának a módjairól, összhangban az ukrán törvénykezéssel és a „Donyeck és Luganszk megyék egyes körzeteinek helyi önkormányzatai ideiglenes rendjéről” szóló Ukrajna Törvényével, valamint ezeknek a körzeteknek a jelölt törvények alapján kialakított jövendő rendjével.
Haladéktalanul, de a jelen dokumentum aláírását követő 30 napnál nem később, Ukrajna Legfelsőbb Ráda fogadjon el határozatot annak a területnek a megjelölésével, amelyre a különleges rend kiterjed, összhangban a „Donyeck és Luganszk megyék egyes körzeteinek helyi önkormányzatai ideiglenes rendjéről” szóló Ukrajna Törvényével”, annak a vonalnak az alapján, amelyet 2014. szeptember 19. Minszki Memorandum meghatározott.
5. Biztosítani kell a mefkegyelmezést és az amnesztiát annak a törvénynek az erejét alkalmazva, amely megtíltja az Ukrajna Donyeck és Luganszk megyéi egyes körzeteiben megvalósult eseményekkel kapcsolatban személyek üldözését és megbüntetését.
6. Biztosítani kell minden túszként és törvénytelenül fogva tartott személy szabadon bocsátását és kicserélését a”mindenkit mindenkire” elv alapján. Ezt a folyamatot be kell fejezni legkésőbb a szétválasztást követő ötödik napon.
7. Biztosítani kell a nemzetközi mechanizmusok alapján a rászorulóknak a humanitárius segélyekhez a biztonságos hozzáférését, őrzését és elosztását.
8. Meg kell állapítani a szociális-gazdasági kapcsolatok teljes helyreállításának módozatait, beleértve az olyan szociális utalásokat, mint a nyugdíjak kifizetése és más fizetések (bevételek és jövedelmek, valamennyi kommunális számla időbeni befizetése, Ukrajna jogi kereteiben az adózás felújítása).
Ezen célok teljesítésére Ukrajna visszaállítja a konfliktus által érintett körzetekben a bankrendszerének szegmensei feletti irányítását, és, lehet, hogy nemzetközi mechanizmust hoznak létre az iyen utalások megkönnyítésére.
9. Visszaállításra kerül az Ukrán Kormány részéről az állami határ feletti teljes ellenőrzés a konfliktus egész övezetében. Ezt el kell kezdeni a helyi választások utáni első napon, és be kell fejezni a mindent átfogó politikai rendezést (helyi választások Donyeck és Luganszk megyéi egyes körzeteiben az Ukrán Törvény alapján és az alkotmányos reform) követően 2015. végéig, amennyiben teljesülnek a 11 pont feltételei – konzultálva és egyeztetve a Donyeck és Luganszk megyék egyes körzeteinek képviselőivel, a Háromoldalú Kontakt csoport keretében.
10. Az EBESZ felügyeletével kivonásra kerül Ukrajna területéről valamennyi kűlföldi fegyveres alakulat, haditechnika, valamint a zsoldosok. Lefegyvereznek valamennyi törvénytelen csoportot.
11. Alkotmányos reformra kerül sor Ukrajnában úgy, hogy 2015 végéig az új Alkotmány életbe lépjen. Az Alkotmány kulcselemeként a decentralizáció szerepeljen (figyelembe véve Donyeck és Luganszk megyék egyes körzeteinek sajátosságait, egyeztetve ezen körzetek képviselőivel), valamint állandó törvényhozás elfogadása 2015 végéig, Donyeck és Luganszk megyék egyes körzetei különleges státuszáról, azokkal a rendelkezésekkel összhangban, amelyeket a fűggelék jelöl ki.
12. A„Donyeck és Luganszk megyék egyes körzeteinek helyi önkormányzatai ideiglenes rendjéről” szóló Ukrajna Törvénye alapján azok a kérdések, amelyek a helyi választásokat érintik, megvitatásra és összehangolásra kerülnek Donyeck és Luganszk megyék egyes körzeteinek képviselőivel, a Háromoldalú Kontaktus csoport keretében. A választásokat az EBESZ standartjai betartásának megfelelően rendezik meg, az EBESZ Emberi Jogi és Demokrácia Intézményei Irodája monitoringozásával.
13. A Minszki Megállapodások megfelelő aspektusainak megvalósításáért, többek között munkacsoportokat hoznak létre, a Háromoldalú Kontaktus csoport tevékenységének intenzivebbé tétele érdekében
Függelék:
A „Donyeck és Luganszk megyék egyes körzeteinek helyi önkormányzatai ideiglenes rendjéről” szóló Törvénnyel összhangban lévő intézkedések az alábbiakat foglalják magukba:
- a Donyeck és Luganszk megyék egyes körzeteinek eseményeivel kapcsolatban személyek felmentése a diszkrimináció, üldöztetés és büntetés alol;
- jog a nyelvi önrendelkezésre;
- a helyi önkormányzat szerveinek részvétele Donyeck és Luganszk megyék egyes körzetei ügyészsége és bíróságai vezetőinek kinevezésében;
- a végrehajtó hatalom központi szervei számára lehetővé tenni, hogy megállapodásokat kössenek a helyi önkormányzatok megfelelő szerveivel a Donyeck és Luganszk megyék egyes körzetei gazdasági, szociális és kulturális fejlesztésére vonatkozóan;
- az állam támogatást nyújt Donyeck és Luganszk megyék egyes körzeteiszociális-gazdasági fejlesztéséhez;
- a központi hatalom szervei részéről közreműködés a Donyeck és Luganszk megyék egyes körzeteiben az Orosz Föderáció régióival megvalósuló határon átívelő együttműködésben ;
- Donyeck és Luganszk megyék egyes körzeteiben a közbiztonság fenntartása céljából a helyi tanácsok döntése szerint népi-őrség osztagok létrehozása;
- az Ukrajna Legfelsőbb Ráda törvénye szerint meghírdetett soron kívüli választásokon megválasztott helyi tanácsi képviselők és tisztségviselők felhatalmazásait nem lehet idő előtt megszüntetni.
A dokumentumot aláírták a Háromoldalú Kontaktus csoport részvevői:
Hajdi Taljavini követ,
Ukrajna második Elnöke, L.D. Kucsma;
az Orosz Föderáció nagykövete Ukrajnában, M.Ju. Zurabov;
A.V. Zaharcsenko
I.V. Plotnyickij
Az Elnökök nyilatkozata 2015. február 12.
Az Orosz Föderáció Elnökének, Ukrajna Elnökének, a Francia Köztársaság Elnökének és a Német Szövetségi Köztársaság Kancellárjának Nyilatkozata a 2015. február 12-én elfogadott Minszki Megállapodás megvalósításának komplex intézkedései támogatására.
Ebben a kontexusban hagyják jóvá a vezetők a Minszki Megállapodás megvalósításának komplex intézkedéseit, amelyet 2015. február 12-én elfogadtak és aláírtak mindazok, akik ugyancsak aláírták 2014. szeptember 5-én a Minszki Jegyzőkönyvet és a 2014. szeptember 19-i Minszki Memorandumot. A Vezetők hozzáteszik a saját részüket a folyamathoz és latba vetik a befolyásukat a megfelelő oldalakra, hogy elősegítsék a komplex intézkedések megvalósulását.
A Vezetők továbbra is elkötelezettek az Atlanti-óceántól a Csendes-óceánig terjedő egységes gazdasági és humán térség létrehozásának szellemiségében, az EBESZ elvei és a nemzetközi jog teljes körű tiszteletben tartása alapján. |
A Vezetők a továbbiakban is elkötelezettek a Minszki Megállapodások megvalósításában. Ennek érdekében megállapodtak, hogy kontroll –mechanizmust hoznak létre „normandiai formátumban”, amely folyamatos periodikával találkozókat tart, általában a külügyminisztériumokat képviselő vezető beosztású személyek szintjén.
http://news.kremlin.ru/ref_notes/4804
Комплекс мер по выполнению Минских соглашений
12 февраля 2015 года
1. Незамедлительное и всеобъемлющее прекращение огня в отдельных районах Донецкой и Луганской областей Украины и его строгое выполнение начиная с 00 ч. 00 мин. (киевское время) 15 февраля 2015 года.
2. Отвод всех тяжелых вооружений обеими сторонами на равные расстояния в целях создания зоны безопасности шириной минимум 50 км друг от друга для артиллерийских систем калибром 100 мм и более, зоны безопасности шириной 70 км для РСЗО и шириной 140 км для РСЗО «Торнадо-С», «Ураган», «Смерч» и тактических ракетных систем «Точка» («Точка У»):
- для украинских войск: от фактической линии соприкосновения;
- для вооруженных формирований отдельных районов Донецкой и Луганской областей Украины: от линии соприкосновения согласно Минскому меморандуму от 19 сентября 2014 г.
Отвод вышеперечисленных тяжелых вооружений должен начаться не позднее второго дня после прекращения огня и завершиться в течение 14 дней.
Этому процессу будет содействовать ОБСЕ при поддержке Трехсторонней Контактной группы.
3. Обеспечить эффективный мониторинг и верификацию режима прекращения огня и отвода тяжелого вооружения со стороны ОБСЕ с первого дня отвода, с применением всех необходимых технических средств, включая спутники, БПЛА, радиолокационные системы и пр.
4. В первый день после отвода начать диалог о модальностях проведения местных выборов в соответствии с украинским законодательством и Законом Украины «О временном порядке местного самоуправления в отдельных районах Донецкой и Луганской областей», а также о будущем режиме этих районов на основании указанного закона.
Незамедлительно, не позднее 30 дней с даты подписания данного документа, принять постановление Верховной Рады Украины с указанием территории, на которую распространяется особый режим в соответствии с Законом Украины «О временном порядке местного самоуправления в отдельных районах Донецкой и Луганской областей» на основе линии, установленной в Минском меморандуме от 19 сентября 2014 г.
5. Обеспечить помилование и амнистию путем введения в силу закона, запрещающего преследование и наказание лиц в связи с событиями, имевшими место в отдельных районах Донецкой и Луганской областей Украины.
6. Обеспечить освобождение и обмен всех заложников и незаконно удерживаемых лиц на основе принципа «всех на всех». Этот процесс должен быть завершен самое позднее на пятый день после отвода.
7. Обеспечить безопасный доступ, доставку, хранение и распределение гуманитарной помощи нуждающимся на основе международного механизма.
8. Определение модальностей полного восстановления социально-экономических связей, включая социальные переводы, такие как выплата пенсий и иные выплаты (поступления и доходы, своевременная оплата всех коммунальных счетов, возобновление налогообложения в рамках правового поля Украины).
В этих целях Украина восстановит управление сегментом своей банковской системы в районах, затронутых конфликтом, и, возможно, будет создан международный механизм для облегчения таких переводов.
9. Восстановление полного контроля над государственной границей со стороны правительства Украины во всей зоне конфликта, которое должно начаться в первый день после местных выборов и завершиться после всеобъемлющего политического урегулирования (местные выборы в отдельных районах Донецкой и Луганской областей на основании Закона Украины и конституционная реформа) к концу 2015 года при условии выполнения пункта 11 – в консультациях и по согласованию с представителями отдельных районов Донецкой и Луганской областей в рамках Трехсторонней Контактной группы.
10. Вывод всех иностранных вооруженных формирований, военной техники, а также наемников с территории Украины под наблюдением ОБСЕ. Разоружение всех незаконных групп.
11. Проведение конституционной реформы в Украине со вступлением в силу к концу 2015 года новой конституции, предполагающей в качестве ключевого элемента децентрализацию (с учетом особенностей отдельных районов Донецкой и Луганской областей, согласованных с представителями этих районов), а также принятие постоянного законодательства об особом статусе отдельных районов Донецкой и Луганской областей в соответствии с мерами, указанными в примечании[1], до конца 2015 года. (См. примечание.)
12. На основании Закона Украины «О временном порядке местного самоуправления в отдельных районах Донецкой и Луганской областей» вопросы, касающиеся местных выборов, будут обсуждаться и согласовываться с представителями отдельных районов Донецкой и Луганской областей в рамках Трехсторонней Контактной группы. Выборы будут проведены с соблюдением соответствующих стандартов ОБСЕ при мониторинге со стороны БДИПЧ ОБСЕ.
13. Интенсифицировать деятельность Трехсторонней Контактной группы, в том числе путем создания рабочих групп по выполнению соответствующих аспектов Минских соглашений. Они будут отражать состав Трехсторонней Контактной группы.
Примечание:
Такие меры в соответствии с Законом «Об особом порядке местного самоуправления в отдельных районах Донецкой и Луганской областей» включают следующее:
- освобождение от наказания, преследования и дискриминации лиц, связанных с событиями, имевшими место в отдельных районах Донецкой и Луганской областей;
- право на языковое самоопределение;
- участие органов местного самоуправления в назначении глав органов прокуратуры и судов в отдельных районах Донецкой и Луганской областей;
- возможность для центральных органов исполнительной власти заключать с соответствующими органами местного самоуправления соглашения относительно экономического, социального и культурного развития отдельных районов Донецкой и Луганской областей;
- государство оказывает поддержку социально-экономическому развитию отдельных районов Донецкой и Луганской областей;
- содействие со стороны центральных органов власти трансграничному сотрудничеству в отдельных районах Донецкой и Луганской областей с регионами Российской Федерации;
- создание отрядов народной милиции по решению местных советов с целью поддержания общественного порядка в отдельных районах Донецкой и Луганской областей;
- полномочия депутатов местных советов и должностных лиц, избранных на досрочных выборах, назначенных Верховной Радой Украины этим законом, не могут быть досрочно прекращены.
Документ подписали участники Трехсторонней Контактной группы:
Посол Хайди Тальявини
Второй Президент Украины Л.Д. Кучма
Посол Российской Федерации на Украине М.Ю. Зурабов
А.В. Захарченко
И.В. Плотницкий
http://news.kremlin.ru/ref_notes/4804
Декларация президентов |
12 февраля 2015 года
Германия и Франция окажут техническую поддержку для восстановления сегмента банковской системы в затронутых конфликтом районах, возможно, путем создания международного механизма для содействия осуществлению социальных выплат.
Лидеры разделяют убеждение в том, что укрепление сотрудничества между Европейским Союзом, Украиной и Россией будет способствовать урегулированию данного кризиса. В этих целях они поддерживают продолжение трехсторонних переговоров между Европейским Союзом, Украиной и Россией по вопросам энергетики с тем, чтобы осуществить шаги в развитие "зимнего газового пакета".
Они также поддерживают трехсторонние переговоры между Европейским Союзом, Украиной и Россией в целях выработки практического решения вопросов, вызывающих обеспокоенность России, в связи с выполнением Соглашения о Глубокой и всеобъемлющей зоне свободной торговли между Украиной и Европейским Союзом.
Лидеры по-прежнему привержены идее создания общего гуманитарного и экономического пространства от Атлантики до Тихого океана на основе полного уважения международного права и принципов ОБСЕ. Лидеры будут и впредь привержены выполнению Минских соглашений. С этой целью они договорились о создании контрольного механизма в "нормандском формате", который будет проводить встречи с регулярной периодичностью, как правило, на уровне старших должностных лиц, представляющих министерства иностранных дел. |
http://www.elections-ices.org/russian/news/textid:18057/