Корреспондент венгерского еженедельника HVG (Еженедельная Мировая Экономика), Андраш Немет в статье «Между двумя великанами» рассказал читателям о состоянии дел украинского автопрома. Помог ему в этом Тариел Васадзе, главный акционер завода «УкрАвто». В интервью господин Васадзе исходил из того, что Евросоюз требует от Украины одинаковые шансы для иностранных инвесторов, не учитывая, что украинские предприятия не конкурентноспособные с ними. На вопрос о причине худшего положения автопрома в Украине, бизнесмен отметил отсталость технологий и неблагоприятные условия организации производства. Иностранным оппонентам как раз это необходимо было бы оценить, чтобы поняли почему отношения к инвесторам кажется негативным. Тариел Васадзе обратил внимание на то, что нынешние руководители страны поддерживают бизнесменов, так как многие из них сами работали в сфере предпринимательства и хорошо разбираются в делах глобального мира. Важным фактором является и то, что в настоящее время уже создана политическая стабильность, которая делает возможным приток иностранных инвестиций в большем количестве. В то же время хозяин «УкрАвто» поделился и о своих намерениях участвовать в венгерском автопроме, создавая сотрудничество с «Икарусом».
HVG.HU \
Németh András
UKRÁN AUTÓIPAR
Két óriás között
2013. április 03.,
Az EU azt követeli, hogy teremtsünk egyenlő esélyeket a külföldi befektetőknek, de a mi vállalataink nem tudnak versenyezni velük – mondta a HVG-nek Kijevben Tariel Vaszadze, az UkrAvto ukrajnai autógyár fő részvényese.
– Miért vannak rosszabb helyzetben a hazai autógyárak Ukrajnában?
– Elavultak a gépeink és a technológiák, és a kölcsön is sokkal drágább. Nyugat-Európában 3–6 százalék körül van a kamat, nálunk viszont 15–30 százalékra adnak hitelt. Amikor 2008-ban beütött a válság, az éves autóeladás azonnal 640 ezerről 120 ezerre zuhant, és tavaly is csak 200 ezerre kúszott vissza. Míg Európában több helyen volt roncsprémiumprogram, Ukrajnában az üres központi kasszából semmi hasonlóra nem futotta. Hogyan lenne így egyenlőség? Miután 2008 második felében beléptünk a Kereskedelmi Világszervezetbe, rögtön lejjebb vittük a vámokat, s ha néha igyekszünk valaminket megvédeni, akkor egyből érkeznek a bírálatok, hogy megint nem teszünk eleget a kötelezettségeinknek. A WTO-tagság előtti években az értékesített új autók közel fele hazai jármű volt, most alig érjük el a tíz százalékot, a többi import. Meg kell végre érteni, ha valamit teszünk, az nem feltétlenül a külföldi befektetők ellen van. Nekünk is meg kell élnünk valamiből, ha nem tudjuk eltartani magunkat, az EU vagy Oroszország nem fog etetni bennünket.
– Brüsszelben mit szólnak az érveikhez?
– Szerintem teljes mértékben értik, miről van szó, viszont ők érthető módon az európai járműipar érdekeit képviselik, és csak ismétlik, mit és miért kell megtennünk.
– Közismert, hogy Moszkva és Kijev viszonya sem rózsás, így van ez az autóiparban is?
– Oroszországban bevezették a környezetvédelmi illetéket az autókra, és ettől rögtön 12 százalékkal megugrottak a terhek. Amikor mi akartunk hasonló eszközzel élni, az EU nemet mondott. Az eredmény: Oroszországból továbbra is vámmentesen jönnek a járművek, míg előttünk gyakorlatilag lezárult a sorompó abba az irányba. Egyébként amíg Oroszország nem emelte fel az autóimportra kivetett vámokat, senki sem gyártott ott gépkocsikat, mindenki a készterméket vitte be. Amikor viszont Moszkva váltott, a külföldi cégek sorra építették fel saját üzemeiket, mivel az orosz piac hatalmas. Most már 18 autógyár működik ott, s az európaiak mellett a japánok és a dél-koreaiak is jelen vannak.
– Hosszú ideje tagja az ukrán parlamentnek, és már hat frakcióban is megfordult. Melyik politikai erő tekinthető a leginkább üzletemberbarátnak?
– Azért szálltam be a politikába, hogy lobbizzak a munkahelyteremtés és az ukrán ipar érdekei mellett. Egy ötvenmilliós országnak joga van arra, hogy saját autó- és gépipara legyen. Úgy vélem, a mostani kormányzat az eddigi legjobb az üzletembereknek, hiszen a jelenlegi vezetők közül sokan érkeztek az üzleti szférából, s tudják, mi történik a való világban. Az is fontos, hogy mostanra sikerült megteremteni azt a fajta politikai stabilitást, ami lehetővé teszi, hogy Ukrajnában is nagyobb számban megjelenjenek a külföldi befektetők.
– Ukrajnában állandóan felmerül a kérdés, hogy Kijevnek Moszkvához vagy inkább Európához kellene-e húznia. Melyik a helyes irány?
– Európában gyorsabb a technológiai fejlődés, mint Oroszországban, de nem szabad összevesznünk Moszkvával sem, hiszen Oroszország a legnagyobb kereskedelmi partnerünk. A fő irány mégis Európa.
– Ukrajna mellett Lengyelországban is jelen van több gyárral az UkrAvto. Magyarországon is vannak terveik?
– Vizsgáljuk a lehetőségeket, az Ikarusszal szeretnénk együttműködni. Nagyon régen már voltam az Ikarusnál, akkor nagyon tetszett, s hamarosan ismét ellátogatunk Magyarországra, majd a magyarok jönnek el hozzánk. Az együttműködés lehetőségét növeli, hogy míg az EU-ban nagyon nagy a verseny, a keleti piac hatalmas. Ukrajnában és Magyarországon viszonylag olcsó a munkaerő, s az autóbuszgyártásban, ahol még mindig sok a kézi munka, versenyképesek lehetünk. Az egykori szovjet tagköztársaságokban változatlanul népszerű az Ikarus név, s ha meg tudjuk valósítani az ukrajnai lokalizációt – hogy a busz 51 százalékát, például a karosszériát ott gyártsák –, akkor onnan vámmentesen lehet Oroszországba exportálni.